Tak teda "VOD KDY"?
Stále tápete nad účinností zrušené daně z nabytí nemovitostí? Není Vám jasné co, jak a od kdy? Nevíte, jak to bude s časovým testem u "investičních" nemovitostí? Odpočteme si úroky z hypotéky?
Pojďfme si tedy do problematiky vnésti trocha světla :-)
Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí
- 9. 2020 Poslanecká sněmovna schválila zrušení daně z nabytí nemovitých věcí. Nyní tedy čeká pouze na podpis prezidenta a vyhlášení ve Sbírce zákonů. Lze předpokládat, že účinnost nastane na počátku roku 2021. Zákon má ale tzv. zpětnou účinnost.
18.9.2020 – prezident Miloš Zeman tento zákon podepsal
Návrh zákona byl vrácen Poslanecké sněmovně
Vládní návrh zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, byl Senátem na jeho 26. schůzi, konané 12. srpna 2020, vrácen s pozměňovacími návrhy Poslanecké sněmovně. Pozměňovací návrhy jsou však spíše legislativně-technického charakteru a dá se tedy předpokládat, že by Poslanecká sněmovna senátní verzi zákona v září 2020 měla přijmout. Neočekávají se ani zásadní problémy při podepsání zákona prezidentem a vše by se tak mohlo stihnout do konce roku 2020.
Zpětná účinnost zrušení daně
Pokud bude zákon schválen ve stávající podobě, mělo by dojít ke zrušení daně z nabytí nemovitých věcí se zpětnou účinností – tzn. daň z nabytí by se neplatila již u převodů, jejichž vklad do katastru byl povolen (resp. účinky vkladu nastaly) v průběhu prosince 2019 a později. Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí by se mělo týkat nejen nemovitostí sloužících k bydlení, ale obecně nemovitých věcí, které jsou pozemkem, stavbou nebo jednotkou nacházející se na území České republiky (resp. též práv stavby a spoluvlastnických podílů na nich).
Daňové přiznání již není zapotřebí podávat – i kdyby zákon dalším schvalováním neprošel, noví majitelé nemovitostí se nemusí bát sankcí. Díky tzv. liberačnímu daňovému balíčku III se jim prodlužuje lhůta k zaplacení daně a podání daňového přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí až do 31. prosince 2020. Pokud však již k jeho podání došlo a daň byla zaplacena, bude možné požádat o vrácení přeplatku, a to až po dobu šesti let od konce roku, kdy zákon vejde v platnost.
Prodloužení časového testu a snížení maximální částky pro odpočet úroků z hypotéky
Vzhledem k tomu, že zrušení daně z nabytí nemovitých věcí bude mít vliv na příjmovou stránku státního rozpočtu, dojde v souvislosti se zrušením daně z nabytí nemovitých věcí zároveň k dalším změnám, které by tento propad měly v příjmové stránce (alespoň částečně) nahradit.
Jedná se o prodloužení časového testu pro osvobození od daně z příjmů fyzických osob ze současných 5 na 10 let a dále pak též o snížení možného odpočtu úroků z úvěrů z 300 na 150 tisíc Kč.
Prodloužení časového testu
Dosud s určitými výjimkami platilo, že je vlastník nemovitosti osvobozen od daně z příjmů při jejím prodeji v případě, že prodávanou nemovitost vlastní alespoň po dobu 5 let (tzv. časový test). Nově se tato doba prodlužuje na 10 let. Uvedené neplatí u případů, kdy má majitel v prodávaném rodinném domě či jednotce trvalé bydliště, v takovém případě je i nadále lhůta dvouletá.
Snížení odpočtu úroků u hypoték
V rámci přijímaného zákona o zrušení daně z nabytí nemovitých věcí dojde dále ke snížení maximálního odpočtu úhrnné částky úroků u hypoték (ze všech úvěrů poplatníků v téže společně hospodařící domácnosti), o kterou je možné snížit základ daně ze současných 300.000,- Kč na 150.000,- Kč ročně. Původně chtěla vláda možnost odpočtu úroků z hypoték zcela zrušit, již v Poslanecké sněmovně však dostál zákon změn a možnost odpočtu úroků z hypoték byla nakonec zachována, byť v poloviční výši.
Dopad na realitní trh
Závěrem by se dalo konstatovat, že chystané změny zajisté pomohou nabyvatelům nemovitostí, neboť se jim značně finančně uleví v době, která je pro většinu kupujících dosti náročná. Zejména u nabyvatelů, kteří pořízení nemovitosti financují prostřednictvím hypotečních úvěrů, u kterých musejí prokazovat výši vlastních zdrojů, které následně do pořizované nemovitosti sami investují, může být ušetření v řádech (obvykle) i statisíců korun, které by jinak museli na dani z nabytí nemovitých věcí odvést státu, dosti podstatnou pomocí. Zachování byť částečné možnosti odpočtu úroků pak může vést oproti stávajícímu stavu i k celkové úspoře. Naproti tomu prodloužení časového testu může způsobit určité ochlazení na trhu s nemovitostmi – zejména v oblasti investičních nemovitostí. Dá se však předpokládat, že řada investorů přistoupí k tomu, že pořízené nemovitosti bude pronajímat a tím se na trhu zvýší počet mj. i nájemních bytů, kterých je dlouhodobě (zejména ve větších městech) nedostatek. Jaký bude skutečný vývoj trhu s nemovitostmi, a zda dojde k jeho oživení, je však otázkou. Jak z výše uvedeného vyplývá, na jedné straně by mohlo dojít ke zvýšení poptávky po nemovitostech, na druhou stranu pak ale i (minimálně po určitou dobu) k omezení nabídky ze strany investorů, kteří budou chtít projít časovým testem, aby se vyhnuli placení daně z příjmu. Dalším faktorem, který trh s nemovitostmi dozajista ovlivní, bude obecná chuť či nechuť společnosti investovat s ohledem na stále probíhající epidemii koronaviru a sní spojené poněkud nejasné vyhlídky.
Zdroj: iPravnici.cz